POLISENS RÅD *Parkera i garage eller på ett upplyst ställe. *Installera ett lutningslarm som reagerar om bilen höjs upp med till exempel en domkraft. *Montera ett stöldskydd på katalysatorn. Brittiska CatLoc tillverkar universalsatser. *Skaffa märk-DNA för din katalysator. Om katalysatorn kan spåras kan det avskräcka tjuven. *Var noggrann med att ett ägarbyte registreras även om bilen du säljer är av mindre värde. När priserna på ädelmetaller har skjutit i höjden och brotten har ökat. Det är platina, palladium och rodium som särskilt äldre katalysatorer innhåler mycket av. Stölderna kan ske extremt snabbt. Polisen har på övervakningsfilmer sett hur tre personer kunnat stjäla en katalysator på 30 sekunder. Tillgreppet kan ske mitt på dagen och se ut som om någon bara mekar med sin bil. Sannolikt är det sedan mindre nogräknade skrothandlare som köper upp katalysatorerna. – Det är inte helt omöjligt att de förs utomlands. Det här är inget man smälter ner hemma på gården, säger Fredrik Lindstedt på Larmtjänst. Enligt Larmtjänst statistik fick försäkringsbolagen in 74 ärenden 2019, året därpå hade antalet ökat till 3 197 och ifjol var siffran 7 670. – Men problemet är större än så. Många 1990-talsbilar är bara trafikförsäkrade och då kommer inte de här uppgifterna till försäkringsbolagen, säger Fredrik Lindstedt. Av de 7 670 anmälda stölderna var 1 106 från bilar tillverkade 1999 eller äldre, varav nästan hälften Volvo enligt Larmtjänst statistik. Johan Ericsson som är servicetekniker på Bilia i Vinsta i Stockholm har sett mängder med Volvo 240, 740, 940 och 960 komma in med kapade avgassystem. Ett av problemen för ägarna är att bilarna ibland är lågt värderade av försäkringsbolagen. – Det har varit på håret att de fått igenom ersättning på sin försäkring några gånger, säger Johan Ericsson. Vi har haft riktigt fina bilar som blivit drabbade. Dessutom klipper ju tjuvarna kablarna till lambdasonden så det blir ofta väldigt dyrt för försäkringsbolagen.